ブリーフィングペーパー:
脱炭素社会への移行の陰で起きている環境破壊と人権侵害

※レポート全文のダウンロードはこちらから

 


<要約>

 

気候危機はすでに差し迫った問題であり、多くの国や企業がその対策に急速に舵を切っている。例えば日本では運輸部門が産業別温室効果ガス排出量では20%近くの温室効果ガスを排出しているとされている が、今後日本が脱炭素の道を歩むためにはこの分野の大部分が脱炭素化することが喫緊の課題である。そのためには従来の内燃機関を持った車両を運輸に使うのではなく、電気自動車などへの移行が必要不可欠である。

問題は世界中が同じことを一度に考えていることである。

そこで世界銀行グループは気候変動に関する政府間パネル(IPCC)の掲げる2℃シナリオを実現するには2018年基準でリチウムは5倍、コバルトは4.5倍、ニッケルは2倍程度の産出量を今後30年間維持し続けなければならないと試算している 。フィナンシャルタイムズなどの経済紙でも鉱物資源の供給不足が危惧されることと合わせて、自動車各社が資源確保のために従来とは異なるレベルで鉱山開発にも直接関与する傾向が報じられている 。

このグローバルに広がる鉱物の極大需要は採掘事業者や鉱物を活用する電気自動車あるいはバッテリメーカーにとっては大きなビジネスチャンスともなる。ではこの波に乗って電気自動車各社やニッケル・リチウムなどの重要鉱物取り扱い事業者に投資をしていくことは気候危機対策が進むお金の流れを生み出し、同時に投資家のポケットも潤う資本主義の輝かしき事例として諸手を上げて喜んでいい状況なのだろうか?

Fair Finance Guide Japanではこの状況の下で開発期間が延長されようとしているインドネシアのニッケル鉱山の一つであり、すでにテスラ社やトヨタ社の自動車バッテリに使用されているニッケルを一部供給しているソロワコ鉱山における現地調査を行い、ニッケル開発が現地の苦難と引き換えに進められようとしている実態を確認した。
●ソロワコ鉱山は1968年に鉱業事業契約(CoW)が締結されているが、当時の住民説明会にカルンシエ、パドエ、イヒニアなどの先住民族が招待されたことはなく、合意を得ないままで慣習地での採掘活動が開始された。1996年の更新や2014年の改正にも参加の機会はなかった。
●住居、水田、畑、放牧地を失ったものの、現在に至るまで補償を支払われていない先住民族も少なくない。支払われた場合でも少額の受け取りを強要されたケースが報告されている。
●ソロワコ鉱山の採掘許可範囲(コンセッション)は広大であるため、いまだ採掘の難を逃れている農地もある。こうした農地で住民はコショウなどの栽培を続けているが、警察や警備員からしばしば脅し・嫌がらせを受ける圧力の下で、汗水流して耕してきた農地をいつ奪われるのか戦々恐々としながら耕作を続けている。しかも利用中の農地に採掘範囲が拡張された場合に代替地が用意されたケースはこれまでに報告されていない。
●採掘が終えられた土地は表面的なリハビリが行なわれたとしても、土壌劣化のために耕作には適さない。
●ソロワコ鉱山付近にあるマタノ湖、マハロナ湖では鉱山に設置した沈殿池が豪雨時にはあふれたり、採掘地から表土が流出したりすることなどにより、土砂が湖に流れ込む。ところによって1mを超える堆積が確認された。土砂堆積がひどい場所では漁ができず、漁民は漁場を移動させられている。
●ソロワコ鉱山から直接的に影響を受けるトウティ郡アスリ村フェラリ地域で採掘行為が行われている直下に暮らす6家族が利用する湧水から発がん性物質である六価クロムが日本の環境基準(0.02mg/L)と世界保健機構(WHO)の定める飲料水水質ガイドラインの基準値(0.05mg/L)をともに超過する値で検出された。同じ検体で亜鉛も日本の水道法の基準値(1mg/L)の約2倍の値で検出された。
●ソロワコ鉱山採掘範囲内を流れるラウェウ川の水質を検査したところ、同じく環境基準を超過する値が検出された(0.75mg/L)
●2022年3月、先住民族の権利、農地に対する権利の尊重、衛生的な水へのアクセスや農地を持てなくなった青年層への雇用機会確保を求めて数百名の住民が抗議行動に参加したところ、鉱山会社PTVI側の警備員による挑発行動に応じて、PTVIの下請企業の一つであるPTトゥルバのバスが抗議中の住民側の列に突っ込むと、住民側もバスを止めようと熱を帯び、制御不能の状況の中、バスの窓が割れる事態となった。同日午後、抗議行動が再開されるとともに住民間の調整等にかかわっていた住民計7名が不当に逮捕された。
●鉱山敷地内で鉱石を精錬し、ニッケルマットを製造する設備では燃料として石炭を使用している。事業者は2050年までのネットゼロを目標に掲げているが、その一方で石炭から液化天然ガス(LNG)への移行しか具体的には示されていない。ガスの全ライフサイクルを含めた総排出量で見ると、ガスと石炭は同等、場合によってはガスは石炭以上の温室効果ガスを排出するとの分析もある。

ソロワコ鉱山はこれだけの問題がすでに確認されているニッケル鉱山だが、2025年に鉱業事業契約が満期を迎える予定である。しかし、増々大きくなる需要を受けて引き続き採掘を続けるための取り組みを現地鉱山企業は行っている。

そこには日本企業からの投資も入り込んでおり、銀行からの資金も間接的に関与している。今時点で現地の採掘事業を行う企業はブラジルに本社を置くヴァーレ社の現地子会社PT Vale Indonesia (PTVI)であるが鉱山の操業当初はカナダのINCO社が鉱山開発を進めていた。鉱山事業者の看板が変わっても共通しているのは日本の住友金属鉱山株式会社が出資するとともに生産されるニッケルマットの一部を調達している点である(現在は20%を長期特別契約にて購入)。そして、住友金属鉱山を資金面で支えているのは三井住友銀行をはじめとした日本の大手銀行各社であり、国際協力銀行を通じて融資されている日本の公的資金である。

ソロワコ鉱山の事業延長は脱炭素社会への移行のために必要なニッケルを供給することに貢献する可能性があるが、同時に本事業がこのまま延長されることは国連先住民族の権利条約に違反する事業を促進させる可能性があり、さらにパリ協定でも言及され、国際労働機構(ILO)が2015年に採択した「公正な移行のためのガイドラインーすべての人々にとって環境的に持続可能な 経済・社会を目指して」 に提示されている「公正な移行」に反する事業ともいえる。上記ガイドラインでは脱炭素社会への移行が将来世代のために環境を破壊することなく、かつ新たな社会的弱者を生まないことを基本理念に掲げているが、鉱山開発はこれらのインパクトに関する十分な対応策を示していないためである。

上述の三井住友銀行では自社の「SMBCグループ 環境・社会フレームワーク」の中でも「脱炭素社会を実現する過程では…地域社会への不安要素が顕在化する可能性が」あることを認知した上で「平等で公正な移行を目指(す)」 ことが示されている。

「公正な移行」にかかわる方針を掲げていない金融機関は速やかに示すべきであり、一方で方針を持った金融機関は方針に即した事業を実現するべく、十分なステークホルダーとの対話とデューディリジェンスを実施するべきである。

また、言うまでもなく、ソロワコ鉱山での人権侵害の見過ごしは「OECD多国籍企業行動指針」 の奨励する「責任あるサプライチェーン管理」を怠っている典型的な事例である。この行動指針においては責任あるサプライチェーン管理はあくまで奨励されているにすぎないが、ドイツで2023年より施工される「サプライチェーン・デューディリジェンス法(LKSG)」など各国で義務化される傾向にある。日本でも経済産業省が中心となって「責任あるサプライチェーン等における人権尊重のためのガイドライン」を2022年9月に発表しており、その中でもサプライチェーン上の人権侵害について日本企業は責任を負うべきであることが示されている。今後金融機関各社もその点を鑑みた人権デューディリジェンスを実施するべきである。


(写真提供:FoE Japan/WALHI 南スラウェシ)



ENGLISH SUMMARY

Greater need for due diligence in the "Business Opportunities" to combat the Climate Crisis

The climate crisis is an imminent problem, and many countries and businesses have just began addressing the problem with the emergency it deserves. In Japan, for example, the transportation sector is estimated to be responsible for about 20% of greenhouse gas emissions and has been the priority target of the Japanese government and corporations to tackle climate change. To achieve this, it is essential to move away from the use of conventional vehicles with internal combustion engines and make drastic moves towards electric vehicles and other forms of transportation.

The problem is that the whole world is thinking about the same thing at once.

The World Bank Group estimates that to achieve the 2 degrees temperature rise scenario presented by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), lithium, cobalt, and nickel production would have to continue to be increased to 5 times, 4.5 times, and 2 times respectively from 2018 production levels continuously over the next 30 years. The Financial Times and other economic newspapers have also reported on the trend of automobile companies becoming newly directly involved in mining development to secure mineral resources, due to fears of supply shortages.

This global demand for minerals for the energy transition will create a massive business opportunity for mining companies and manufacturers of electric vehicles and batteries that utilize the minerals. So, should we be happy to ride this wave of investment in electric vehicle companies, miners and smelters as a glorified example of capitalism creating monetary flows to address the climate crisis while also lining investors' pockets?

Fair Finance Guide Japan conducted a field survey at the Sorowako mine, one of the nickel mines in Indonesia whose development is being extended and expanded under these circumstances, and which is already known to be supplying some of the nickel used in car batteries for Tesla and Toyota. We confirmed the reality that nickel development is being promoted at the expense of local hardship.

-The Contract of Work agreement between the mining company and Indonesian Government regarding the Sorowako Mine was signed in 1968, but indigenous peoples such as the Karonsi’e, Padoe, and Ihinie were never invited to the community briefings held at the time. Mining activities began on customary lands without their consent. This continued to be the case in the 1996 renewal and modification in 2014.

-Many indigenous peoples have lost their homes, rice paddies, fields, and grazing lands, but have not been paid compensation to date. Even when they have been paid, there are reports of cases where they were forced to accept small sums of money.

-The concession area of the Sorowako Mine is vast, and some farmlands have escaped mining thus far. The residents continue to cultivate pepper and other crops on such farmland, but under pressure from police and security guards who often threaten and harass them. They are fearful that the farmland they have worked so hard to cultivate will be taken away from them at any moment. Furthermore, there have been no reported cases of alternative land being made available in the event the mining area is extended to what is now actively used as farmland.

-Even if the land that has already been mined is rehabilitated with surface vegetation, it is not suitable for farming due to soil degradation.

-In the Matano and Mahalona lakes near the Sorowako mine, sediments flow into the lakes likely due to both the overflowing of sedimentation ponds installed in the mine and runoff of topsoil from the mined areas during times of heavy rainfall. In some places, sediment accumulation of more than 1 meter was observed. Fishing is not possible in areas where sediment accumulation is severe, and fishermen have been forced to move their fishing grounds from coastal fishing.

-In the Ferrari area of Asuli village, Towuti, which is in the direct impact area of Sorowako Mine, the spring water used by six households living adjacent to the mining site was found to contain hexavalent chromium, a carcinogen, exceeding both the Japanese environmental standard (0.02 mg/L) and the World Health Organization (WHO) drinking water quality guidelines (0.05 mg/L). The same sample also showed levels of zinc exceeding Japanese safe drinking water standards by a twofold level.

-Water quality testing of the Lawewu River, which flows through the mining area of the Sorowako Mine, also detected values that exceeded environmental standards (0.75 mg/L).

-In March 2022, hundreds of residents participated in a protest demanding respect for the rights of indigenous peoples and their rights to farmland, access to clean water, and employment opportunities for the youth who no longer own farmland. A bus owned by PT. Truba, one of PTVI's subcontractors, plowed into the line of protesting residents, the residents tried to stop the bus in a heated reaction to the attack, and windows of the bus were broken during the unsettling situation. When protestors reconvened on that afternoon, a total of seven residents involved in the coordination of the protests were unjustly arrested.

-Coal is used as fuel for the facilities that refine ore and produce nickel matte at the mine site. The operator has set a goal of net-zero emissions by 2050, but on the other hand, only a shift from coal to liquefied natural gas (LNG) has been specifically indicated. Studies suggest that in terms of total emissions including the entire life cycle of the LNG, they are no different from coal. Some studies even claim that LNG emits more greenhouse gases than coal in total.

The Sorowako mine is a nickel mine with all these problems identified above. The mining contract is scheduled to expire in 2025, but local mining companies are working to continue mining in response to the increasing global demand.


Responsibility of Japanese Businesses and Financiers

Japanese companies have invested in the project, and through them, banks as well. Currently, the local mining company is PT Vale Indonesia (PTVI), an Indonesian subsidiary of Vale Corporation headquartered in Brazil. But the mine was initially developed by INCO, a Canadian corporation. Even though the mine operator has changed, the common feature of the two companies is that Sumitomo Metal Mining Co. (SMM) financially supports the mining company, and that they are purchasing 20% of the produced nickel matte through long-term contracts. The financiers that are supporting SMM’s investment in the mining company are major banks and investors in Japan such as Sumitomo Mitsui Banking Corporation (SMBC) and public investors such as Japan Bank for International Cooperation (JBIC). According to disclosures by SMM aimed at their annual shareholders’ meeting, SMBC has an outstanding loan balance of 9.620 billion JPY as of March 2022, Norin Chukin has 8.818 billion JPY, and Sumitomo Mitsui Trust (SMT) 140 billion JPY. On top of these independent loans, SMBC is also the lead bank in two syndicate loans totaling 68.515 billion JPY. SMT is a co-lead in one of these syndicate loans.

While the extension and expansion of the Sorowako Mine may contribute to providing the nickel needed for the transition to a decarbonized society, it has the risk of furthering a project that is alleged to be in violation of he UN Convention on the Rights of Indigenous Peoples, and is also in clear violation of “Guidelines for a just transition towards environmentally sustainable economies and societies for all” adopted by the International Labor Organization (ILO), and also referred to in the Paris Agreement. The principles of the guideline states that a transition to a decarbonized society should preserve the environment for our future generations and that no new socially vulnerable groups should be created in the process. The mine development plan addresses neither of these conditions.

In its "SMBC Group Environmental and Social Framework", SMBC acknowledges that " in the process of realizing a decarbonized society, changes to the current industrial structure may give rise to concerns on regional economies" and states that it "will aim for an equal and just transition”.

We believe all financial institutions should have and disclose such a "just transition policy”, and those that have not yet adopted or disclosed them should do so promptly. At the same time, those that do like SMBC should conduct sufficient stakeholder dialogue and due diligence to realize a business in line with their own policy.

Needless to say, the human rights violations at the Sorowako Mine are typical examples of a financial institution failing to conduct due diligence on its business dealings, as encouraged by the "OECD Guidelines for Multinational Enterprises". Although responsible supply chain management is only “encouraged” in the OECD Guidelines, it is becoming mandatory in many countries. For example, Germany’s "Supply Chain Due Diligence Act (LKSG)" will be implemented from 2023. In Japan, the Ministry of Economy, Trade, and Industry (METI) has taken the lead in releasing "Guidelines for Respecting Human Rights in Responsible Supply Chains" in September 2022, which indicates that Japanese companies should take responsibility for human rights violations in their supply chains. Financial institutions must conduct human rights due diligence with this in mind as well.