※レポートのダウンロードはこちらから(2022年2月15日更新)
-English Version of the report can be downloaded here-(updated Feb. 15, 2022)
See below for English summary.
ミャンマーでは2021年2月1日に軍事クーデターが発生し、以降の国軍による非道な行為が注目を浴びている。労働組合やLGBTQ団体、医療従事者や教員など多くの民衆が軍政復活に反対の意を示したが、2月9日に首都のネーピードーで治安維持部隊の発砲により最初の死者が出てから、国軍は非武装の市民への暴力行為を激化させた。クーデターから半年が過ぎた8月2日の時点で、殺害された人は945名、5,474名の方が恣意的拘束を受けている。これら殺害された人の中には、子どもやデモに参加してなかった人も含まれる。
そして、これらクーデター以降の国軍の非道な行為が注目を浴びているが、国軍の軍事作戦や「治安維持」と称する活動によって発生した人道に対する罪や人権侵害は、それ以前から長期に渡って続いてきたことを再認識しなくてはならない。
2011年になって「民政化」が進められたかのように見えるが、実際には国軍は常に選挙で選ばれる文民政権から高い独立性を認められていた。すなわち、同国では武装組織を持たない文民政権と国軍、という二重権力状況にあった。そのようにシビリアン・コントロールが存在しない中で軍が関与する人権侵害が行なわれてきたと見られている。
例えば、ラカイン州のロヒンギャ・ムスリム住民に対し、2017年8月に非常に強い軍事行動が行われた。国際的な人権団体は、ラカイン州北部のロヒンギャ・ムスリムが住民の大半を占める村落のうち数百カ村で殺害、レイプ、恣意的拘禁、民家への大規模放火等の人道に対する罪に相当する行為が行なわれたとしている。このラカイン州の人道危機に関し、2019年11月11日、ミャンマー政府は国際司法裁判所(ICJ)に「集団殺害罪の防止及び処罰に関する条約(ジェノサイド条約)」違反を理由に提訴されている。並行して、国連人権理事会の指名した国際的な独立調査団である「ミャンマーに関する事実調査団」が結成されたが、2018年に同調査団が出した報告書は、ミャンマー国軍が行った残虐行為を「戦争犯罪と人道に対する罪の両方に相当する」と発表された。
しかし、このような行為が行われている中でも、ミャンマーは一方で「最後のフロンティア」とまで呼ばれ、海外からの投融資が殺到して急速な経済発展を遂げた。そしてその発展は文民政権の支配が及ぶ範囲に限らず、国軍やその関与が深い企業にも繁栄をもたらした。むしろ、上述の国連調査団は国軍と関与の深いMEHL社及びMEC社は文民が所有するどの企業よりも多額の収入を生み出してきたと結論付けている。MEHLは国軍幹部が経営に深く関与しており、株もすべて現役および退役の将校、連隊や部隊、退役軍人が所有している。MEHLやMECと両社の子会社が生み出す莫大な収入の大半は政府の公式予算に取り込まれず、人道に対する罪を犯している可能性が高いとされる国軍の資金となっていると同調査団は報告している。
この状況を鑑みるに、ミャンマーでビジネスを行なう事業者や同国に投資をするものは、「民政化」と並行し、独立した軍部が権力を持つ二重の権力構造を理解した上で、その取引が誰を利するものであるのかを十分に把握して適切な人権デュー・ディリジェンスを実行していなければならず、それを放置すれば人道に対する罪に間接的に加担していることになりかねない。
実際に、東京建物株式会社、大和ハウスグループの子会社である株式会社フジタが中心となって進められるY-Complex事業では、すでに開発地の賃料として国軍の兵站総局に年間218万ドルの支払いが行われた疑いが非常に高いこと、リース期間終了後に敷地で行なわれた開発成果の一切は国軍に移転されることになっている。この事業にはプロジェクトファイナンスとしてみずほFGと三井住友FGそして国際開発銀行(JBIC)が合計144百万米ドル(約163億円)の協調融資を実行している。
さらに、キリンホールディングス株式会社はミャンマー国内で事業展開をするにあたって買収した現地法人はいずれも上述の国軍と関与の深いMEHL社との合弁企業である。どちらもキリンHDの保有率は51%、MEHL社が49%というアレンジメントであり、通常通りに配当が支払われる状況であれば、いわば利益は折半されることになる。キリンHDがミャンマー国内で事業を通じて利益をあげることは、すなわち国軍と関与の深い企業を利することである。この点はこれまでにも国内外のNGOらからその問題点を指摘されてきた。キリンHDはそれに対して人権デュー・ディリジェンスを実施しているが、それは指摘された問題点を履き違えた調査にとどまり、再度行われた外部評価者の調査でも、有効な証拠を入手できずに終わっている。
Fair Finance Guide Japanでは、日本の官民の銀行がこのように人権リスクが十分に予見された取引に資金供与をしてきた点を重く受け止め、今後さらにデュー・ディリジェンスを強化することを求める。具体的には、
●三菱UFJにはキリンHDのメインバンクとして、証券引受と企業融資を合わせて900億円の融資が確認された。通常の投融資関係を超えた影響力を持つメインバンクとしては、キリンHDが速やかに国軍と関与の深い企業との合弁を解消するべくレバレッジを行使するべきである。
●みずほ及び三井住友は上述のようにYコンプレックス事業の内容と関係者を十分に知りえる立場にありながら、2社の合計で97百万米ドルのファイナンスを実行していることが確認された。両行は自身が署名する赤道原則に従って、融資先事業が人や地域社会への影響を及ぼすことが無いように十分な事前および融資実行中の働きかけを行ない、改善が見られない場合には人道への観点から融資撤回や早期返済を求めるべきである。
●三井住友トラスト及び農林中央金庫はそれぞれにキリンHDへの投融資が確認されており、それらが人権方針に合致したものといえるものなのか再考するべきである。とりわけ、三井住友トラストは多額のキリンHDへの投資が確認されたが、同社が今後ミャンマー事業を通じて運用益が出たとしても、それは現状の合弁関係が解消されない限りは、自社を利すると同時に国軍と関与の深い企業も利するものなのであるということを再認識するべきである。
●国際協力銀行(JBIC)はYコンプレックス事業へ47百万ドルの融資を行なっているだけでなく、キリンHDの現地合弁企業設立の際には買収総額560百万ドルの「一部」を融資したことが確認されている。JBICは自社が行なう投融資に対して「環境社会配慮確認のための国際協力銀行ガイドライン」を設けており、そこには「合理的と考えられる範囲内での派生的・二次的な影響」を含めて調査・検討の対象とすることが含まれている。国連機関による独自調査によって問題が明らかにされたのであれば、それは十分に合理的な社会リスクと認知した上で、早急な対応をすることが強く求められる。
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In Myanmar, where a military coup d’etat took place on February 1, 2021, subsequent brutal acts by the Myanmar military have drawn international attention and condemnation. Within the country, labor unions, and LGBTQ organizations, as well as many private citizens, including medical workers and teachers expressed opposition to the restoration of military rule. However, since the first person was shot to death by security forces on February 9 in the capital, Naypyidaw, the military has intensified its use of violence against unarmed citizens. As of August 2, half a year after the coup, 945 people have been killed and 5,474 people are under arbitrary detention. The death toll includes children and people who were not participating in demonstrations.
While much attention has been paid to these brutal acts by the Myanmar military committed after the coup, it needs to be understood again that crimes against humanity and human rights violations stemming from military operations and “security operations” had been going on since long before the coup.
Although it may seem as though “democratization” of Myanmar has made progress since 2011, in fact, the military was always granted a high degree of independence from the elected civilian government. In other words, in Myanmar, a dual power situation existed where the civilian government without an armed wing and the military both held power. As such, it is assumed that human rights violations have occurred with the military’s involvement due to the absence of civilian control.
For example, in August 2017, an extremely intense military action was taken against Rohingya Muslims in Rakhine State. Multiple international human rights organizations stated that killings, rapes, arbitrary arrests, and mass arson of homes were committed in hundreds of predominantly Rohingya villages in Rakhine State. Regarding this humanitarian crisis in Rakhine State, on November 11, 2019, a case was filed against the Myanmar government at the International Court of Justice (ICJ) for alleged violation of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (Genocide Convention). At the same time, the UN Human Rights Council appointed an independent international “Fact-Finding Mission on Myanmar.” The Mission in 2018 criticized the Myanmar military for its crimes against humanity and stated that the atrocities “constitute serious violations of international humanitarian law amounting to war crimes”.
However, even while these acts were being committed, Myanmar on the other hand was called “the last frontier” in reference to economic growth opportunities. The country, whilst experiencing horrific human rights violations, was at the same time flooded with investment and loans from overseas. The growth reached beyond the range of control of the civilian government and brought prosperity to the military, as well as companies with close ties to the military. The Fact-Finding Mission concluded that Myanmar Economic Holdings Limited (MEHL) and Myanmar Economic Corporation (MEC) and their subsidiaries generated more revenue than any civilian-owned company in Myanmar. Senior military officials are deeply involved in the operation of MEHL, and all shares in MEHL are held by current or former military officers, regiments and units, and former servicemembers. The Mission reported that much of the vast revenue generated by MEHL and MEC and their subsidiaries is not captured by the official budget, and is funding the military which is highly likely to be committing crimes against humanity.
Given this situation, entities conducting business or investing in Myanmar must understand the dual structure where an independent military holds power, be fully aware of the beneficiaries of the business relationship, and conduct appropriate human rights due diligence. If they do not take action, they may indirectly be complicit in crimes against humanity.
This is particularly evident in the Y Complex development project, which is led by Tokyo Tatemono Co. Ltd. and Fujita Corporation, a subsidiary of the Daiwa House Group. There is a strong suspicion that USD2.18 million in annual land rent for the project site has already been paid to the Office of the Quartermaster General of the Myanmar Army. Furthermore, everything developed on the land will be transferred to the military upon termination or expiry of the land lease. This project is co-financed by Mizuho Bank, Ltd., Sumitomo Mitsui Banking Corporation and the Japan Bank for International Cooperation (JBIC) for the amount of USD144 million (about JPY16.3 billion).
Furthermore, the local corporations that Kirin Holdings Company, Ltd. acquired to operate in Myanmar are both joint ventures with MEHL, which as mentioned, is closely affiliated with the military. In both joint ventures, Kirin holds 51% and MEHL holds 49% of the shares, which means that in a situation where dividends are paid normally, Kirin and MEHL will divide the profits equally. If Kirin generates profit through its operation in Myanmar, it means that a corporation with close ties to the military will benefit. This issue has been pointed out by NGOs inside and outside Japan. Although in response Kirin Holdings has conducted human rights due diligence, it was in effect no more than a misguided investigation, and a second investigation by an external evaluator failed to obtain useful evidence.
Fair Finance Guide Japan seriously considers the fact that Japanese public and private banks have provided funds for business operations where human rights risks were fully foreseeable, and demands that due diligence be strengthened from now on. Specifically:
It has been confirmed that MUFG Bank, as the principal bank for Kirin Holdings, has provided a total of JPY90 billion in underwriting and corporate loans. As the bank that has more influence over Kirin than a normal lender and investor, MUFG Bank should exercise its leverage so that Kirin Holdings will dissolve the joint ventures with a company closely affiliated with the Myanmar military without delay.
It has been confirmed that Mizuho Bank and Sumitomo Mitsui Banking Corporation provided a total of USD97 million in financing for the Y Complex development project, even though they were in a position to be fully aware of the details of and stakeholders involved in the project. Both banks should make sufficient efforts before and during lending to ensure that the project they are financing do not negatively affect local people and communities, in accordance with the Equator Principles which they have both adopted. If there is no improvement, they should demand cancellation of the loan or early repayment, on humanitarian grounds.
It has been confirmed that both Sumitomo Mitsui Trust Holdings and Norinchukin Bank have provided investment and lending to Kirin Holdings. Both banks should reconsider whether such financing is in accordance with their human rights policies. It has been confirmed that Sumitomo Mitsui Trust Holdings in particular has made a large investment in Kirin Holdings. Even if it gains investment profit through the operations in Myanmar, it should recognize again that those operations benefit not only the company and its shareholders, but also a company closely affiliated with the Myanmar military unless the ongoing joint ventures are dissolved.
It has been confirmed that the Japan Bank for International Cooperation (JBIC) has provided a loan of USD47 million in for the Y Complex development project as well a loan for “a portion” of the USD560 million that was paid by Kirin Holdings in establishing the joint ventures in Myanmar. JBIC has established “Guidelines for Confirmation of Environmental and Social Considerations,” which applies to its loans and investments. The guidelines provide that "derivative and secondary impact" are to be examined and investigated "to a reasonable extent." Given that an independent investigation by an UN-backed organization has exposed problems, JBIC is strongly urged to recognize those problems as a reasonable social risk and respond urgently.
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