化石燃料まみれのJICA支援 ~パリ協定に整合しないバングラデシュのエネルギー計画案~

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<概要>

日本政府の公的援助機関である国際協力機構(JICA)は、2021年3月、バングラデシュ政府に対して統合エネルギー・電力マスタープラン(IEPMP)の策定支援を開始した。しかし、IEPMPのドラフトで記載されている電力計画は、石炭火力発電やガス火力発電などの化石燃料に大きく依存した計画で、パリ協定の1.5度目標との整合性が確保されておらず、経済合理性に欠け、エネルギー安全保障を脅かすリスクがある。本ペーパーでは、2022年12月作成のIEPMP第4次ドラフトをもとに、IEPMPで提案されている電力計画について、以下の問題点及び提言を提起する。


問題点1:2070年頃にネットゼロ達成を目指すJICA推奨シナリオ「Advanced Technology Scenario(ATS)」はパリ協定1.5度目標に不整合で、G7合意違反

JICAが推奨するシナリオであるATSでは、バングラデシュは2070年頃にネットゼロを達成することが見込まれており、2050年においても依然として約6割が化石燃料による発電が占めることが想定されている。これは、パリ協定の1.5度目標に整合しないシナリオである。日本政府は2022年のG7合意において「1.5度目標やパリ協定の目標に整合的である限られた状況以外において、排出削減対策が講じられていない国際的な化石燃料エネルギー部門への新規の公的直接支援の2022年末までの終了にコミット」(註1)しており、1.5度目標と不整合なIEPMPに対して支援を行うことはG7合意を逸脱している。




問題点2:再生可能エネルギー導入量の過小見積りと既存コミットメントとの乖離

ATSでは、2041年までに電源構成の約9%、2050年までに約12%を再生可能エネルギーで賄う見通しであるが、この見通しは、2041年までに再生可能エネルギーを40%、2050年までに100%達成を目標とするバングラデシュの既存エネルギー計画であるムジブ気候繁栄計画や、COP26でのハシナ首相のコミットメントに整合していない。ハシナ首相はCOP26で「2041年までに自国のエネルギーの約40%以上を再生可能エネルギーで賄う(原文:We hope to have 40% of our energy from renewable sources by 2041)」(註2)と宣言したが、この宣言の内容について、IEPMPの文中では「再生可能エネルギー」ではなく「クリーンエネルギー」と記載されており、正しく解釈されていない。また、再生可能エネルギーのポテンシャルについては多くの研究機関がIEPMPの太陽光・風力導入見通しを上回るポテンシャルを提示しており、IEPMPにおいて、再生可能エネルギーの導入量は過小評価されている。




問題点3:経済合理性が欠如しているアンモニア・水素混焼の楽観的な導入見通し

ATSでは、火力発電所におけるアンモニア・水素混焼を導入し、2041年までにバングラデシュの電源構成の6%を水素混焼によるガス火力発電、2%をアンモニア混焼による石炭火力発電で賄う見通しである。しかし、IEPMP自身でさえアンモニア・水素混焼の生産コストは再生可能エネルギーよりも大幅に高く見積もっており、アンモニア・水素混焼の導入は経済合理性が欠けている。また、アンモニア・水素混焼は発電時にはCO2を排出しないが、ライフサイクル排出量を加味した場合、現段階で火力発電所への混焼によるCO2排出削減効果はほとんど期待できない。(註3)さらに、CREAの報告書によると、石炭火力発電所におけるアンモニア混焼率が高くなるほどPM2.5の前駆物質が増加するとの結果が出ており、(註4)バングラデシュで火力発電所へのアンモニア混焼利用を推進することにより、現地で大気汚染・健康被害が悪化するリスクがある。


問題点4:過剰なエネルギー需要予測に基づいた設備余剰のリスク

ATSでは、2050年の最大電力需要がPP2041ケースで約97GW、In-Betweenケースで約71GWになる予測であるが、両者ともに高い経済成長予測に基づいた過剰なエネルギー需要予測となっている可能性が高い。JICAは、2010年及び2016年にもバングラデシュの電力マスタープランを策定支援したが、両者とも過剰な電力需要予測になっていた。これらの過去のマスタープランにより、2022年4月時点でバングラデシュでは約60%の大幅な設備余剰の状態に陥っており、バングラデシュ政府は未稼働の発電所への多額の補助金支払いに悩まされている。バングラデシュの政策系シンクタンクであるCentre for Policy Dialogue(CDP)は、IEPMPで主要な電力需要予測として採用されているIn-Betweenケースは高すぎる数値になっており、下位シナリオである国際通貨基金(IMF)の経済成長予測がより適切な見積りであると指摘している。(註5)


問題点5:国際価格変動に脆弱な輸入化石燃料依存のリスク

ロシアのウクライナ侵攻に伴う国際的なエネルギー価格の高騰により、バングラデシュは化石燃料の輸入価格高騰の打撃を受け、電気・ガス料金の値上げや、バングラデシュ各地で計画停電が頻繁に発生している。2022年10月にはバングラデシュの75%〜80%が計画停電の影響により、少なくとも1億3千人が電力不足の状態に陥った。(註6)IEPMPでは2030年代にかけて石炭火力発電が増加する見込みであるが、2030年のバングラデシュにおける石炭火力発電の投資コストは、太陽光発電・陸上風力発電と拮抗しており、メンテナンスコストは太陽光発電が大きく下回っているため、石炭火力発電の新規導入は経済合理性がない。また、IEPMPは液化天然ガス(LNG)の大幅な導入を見込んでいるが、世界的に再生可能エネルギーの平準化コストは低下しており、輸入LNGの価格高騰が続いていることから、LNG事業は将来座礁資産化するリスクがある。(註7)バングラデシュの商品輸出全体の約8割を占める衣料品産業は、電気・ガス料金の値上げや計画停電の影響を受け、生産量の減少・生産コストの増加に悩まされている。バングラデシュの化石燃料依存をさらに深めることは、エネルギー安全保障を脅かし、市民のエネルギーアクセスをさらに妨げ、バングラデシュの産業を衰退させるリスクがある。

<提言>
以上を踏まえ、バングラデシュの電力計画策定にあたっては、以下の点を考慮するべきである。

1) 2050年ネットゼロを目標とするシナリオを基本に設定するべきである。

2) 再生可能エネルギーの将来の導入見通しについては、ムジブ気候繁栄計画(2041年に40%、2050年に100%達成)及びCOP26でのハシナ首相の宣言(2041年に40%達成)に整合的な、再生可能エネルギー中心の電源構成にするべきである。

3) 経済合理性に欠けた高価なアンモニア・水素混焼の導入をシナリオから除外し、これらの技術導入が成功しなかった場合でも2050年ネットゼロを確実に達成できる見通しにするべきである。

4) エネルギー安全保障・エネルギーアクセスの確保を考慮し、過剰な需要予測になっている可能性のあるPP2041ケース及びIn-Betweenケースではなく、IMFの経済成長予測に基づいた電力需要予測を採用するべきである。

5) エネルギー安全保障・エネルギーアクセスを確保するために、価格変動の激しい高価な輸入化石燃料への依存をやめるべきである。

6) 電力計画策定にあたっては、NGO・住民の声を反映させるために、資料の情報公開とコンサルテーション協議を、ジェンダーに配慮した方法及び適切なタイミングと開催方法で行うべきである。

註1:https://www.g7germany.de/resource/blob/974430/2062292/fbdb2c7e996205aee402386aae057c5e/2022-07-14-leaders-communique-data.pdf?download=1
註2:https://thecvf.org/wp-content/uploads/2021/10/HPMs_statement_at_COP26_received_from_PMO_231021_shortened-1.pdf
註3:https://www.kikonet.org/wp/wp-content/uploads/2021/10/posision-paper-hydrogen-ammonia_rev2.pdf
https://www.iea.org/reports/ammonia-technology-roadmap/executive-summary
https://static1.squarespace.com/static/63d1607c35efbd5cbfee1529/t/6409d76ba41b6269e03c4df1/1678366590892/TransitionZero_Coal-de-sac_Report_final_Japanese%2Bfull%2Breport-updated+%282%29.pdf
註4:https://energyandcleanair.org/wp/wp-content/uploads/2023/05/CREA_Air-quality-implications-of-coal-ammonia-co-firing_Briefing_2023_JP_FINAL.pdf
註5:https://cpd-power-energy-study.com/new-integrated-power-and-energy-master-plan-iepmp-should-put-emphasis-on-renewable-energy-in-order-to-achieve-the-clean-energy-targets/
註6:https://www.uts.edu.au/sites/default/files/2019-08/Bangladesh%20Report-2019-8-17.pdf
註7:https://zerocarbon-analytics.org/archives/energy/bangladeshs-reliance-on-lng-increases-financial-energy-and-climate-risks
https://www.tbsnews.net/bangladesh/energy/unaffordability-lng-may-leave-new-import-terminals-redundant-ieefa-477866


Executive Summary
JICA supported energy master plan in Bangladesh, soaked in fossil fuels and not aligned with the Paris Agreement


In March 2021, Japan International Cooperation Agency (JICA), an official aid agency of the Japanese government, started supporting the Bangladesh government for the development of the Integrated Energy and Power Master Plan (IEPMP) Project. However, the energy plan which is suggested in the draft IEPMP relies heavily on fossil fuels, such as coal-fired and gas-fired power generation, which is not consistent with the 1.5 degree goals of the Paris Agreement, lacks economic rationale, and would make Bangladesh more vulnerable to energy security risks. This paper indicates issues and suggestions on the IEPMP, based on the fourth draft released in December 2022.


Issue1: JICA recommended Advanced Technology Scenario (ATS) targeting to achieve net-zero in 2070 is inconsistent with 1.5 degree goals and constitutes a violation of G7 commitment.
ATS, which is recommended by JICA, assumes that Bangladesh will achieve net-zero in around 2070 and that fossil fuel-based power will account for 60% of power generation mix even in 2050. This scenario is not consistent with the 1.5 degree goals of the Paris Agreement. In the G7 agreement of 2022, the Japanese government has committed “to end new direct public support for the international unabated fossil fuel energy sector by the end of 2022, except in limited circumstances clearly defined by each country consistent with a 1.5°C warming limit and the goals of the Paris Agreement.” (*1) It deviates from the G7 agreement to provide support for IEPMP that is inconsistent with the 1.5 degree goals.




Issue 2: Underestimation of renewable energy installations and deviation from existing commitments
In ATS, renewable energies are assumed to account for 9% and 12% of the power generation mix in 2041 and 2050 respectively. However, this assumption is not consistent with the Mujib Climate Prosperity Plan, which aims to reach 40% renewable energy by 2041 and 100% renewable energy by 2050, and Prime Minister Hasina’s commitment at COP26. Although Prime Minister Hasina announced that “we hope to have 40% of our energy from renewable sources by 2041” (*2), the declaration is not correctly interpreted in the text of IEPMP, which refers to ‘clean energy’ rather than ‘renewable energy’. Moreover, as a number of research institutes have presented potentials of renewables that exceed the IEPMP’s forecasts of solar and wind energy installations, the amount of renewable energies installed is underestimated in IEPMP.





Issue 3: Optimistic prospects for the installations of ammonia/hydrogen co-firings which lacks economic rationale
In ATS, it is assumed to introduce ammonia/hydrogen co-firing in thermal power plants, targeting 6% of Bangladesh power generation mix to be covered by gas-fired power generation with hydrogen co-firing and 2% by coal-fired power generation with ammonia co-firing by 2041. However, IEPMP itself estimates the generating cost of ammonia/hydrogen co-firing to be significantly higher than that of renewable energies, and the introduction of ammonia/hydrogen co-firing lacks economic rationale. Ammonia/hydrogen co-firing does not emit CO2 when generating power. However, little CO2 emission reductions can be expected from co-firing with thermal power plants, when life-cycle emissions are taken into account. (*3) Moreover, a report published by CREA shows that the emissions of the PM2.5 precursors will increase as the ammonia co-firing rate in coal-fired power plants gets higher. (*4) There is a risk that it will exacerbate air pollution and health impacts to facilitate the use of the ammonia co-firing in coal-fired power plants in Bangladesh.


Issue 4: Risks of overcapacity caused by excessive energy demand forecasts
Although ATS estimates approximately 97GW of the maximum demand in 2050 for PP2041 case and 71GW for In-Between case, both are likely to be excessive energy demand forecasts based on high economic growth projections. In the past, JICA provided support for establishing energy master plans in 2010 and 2016, however, both resulted in excessive energy demand forecasts. These past master plans have caused significant overcapacity of approximately 60% in Bangladesh as of April 2022, and the Bangladesh government has been struggling with the significant subsidy payments to non-operational power plants. Center for Policy Dialogue (CPD), a policy think tank in Bangladesh, indicates that the In-Between case used as the main energy demand forecast in the IEPMP is too high and that the lower scenario, the International Monetary Fund (IMF) economic growth forecast, is more appropriate. (*5)


Issue 5: Risks of over-dependence on imported fossil fuels vulnerable to international price fluctuations
The international energy price hike due to the Russian invasion of Ukraine has raised the costs of imported fossil fuels in Bangladesh, causing frequent load sheddings throughout Bangladesh. In October 2022, at least 130 million people were affected by blackouts across 75%-80% of Bangladesh. (*6) Although the IEPMP assumes to increase coal-fired power generation until the 2030s, the investment costs of Bangladesh coal-fired power generation in 2030 are competitive with solar and onshore wind power generation, and the maintenance cost of solar power is significantly lower. Therefore, there is no economic rationale to newly introduce imported coal-fired power generations. The IEPMP assumes to largely introduce Liquefied Natural Gas (LNG). However, there is a risk that LNG projects become stranded assets in the future, given the declining levelized costs of renewables globally and the continuing high prices of imported LNG. (*7) The garment industry, accounting for about 80% of Bangladesh’s total merchandise exports, have been impacted by increase in electricity and gas tariffs and load sheddings, and have been suffering from declining amounts of production while production costs increase. Further deepening Bangladesh dependence on fossil fuels risks threatening energy security, further hindering citizen’s access to energy and weakening Bangladeshi industry.


Recommendations
Based on the above, the following should be taken into consideration when establishing Bangladesh’s energy master plans.

1) The scenario should be set on the basis to target net-zero in 2050.

2) Regarding the prospects for introducing renewable energies, the power mix should be centered on renewable energies, consistent with the Mujib Climate Prosperity Plan (achieving 40% renewable energies by 2041 and 100% by 2050) and the Prime Minister Hasina’s commitment at COP26 (achieving 40% by 2041).

3) The introduction of expensive ammonia/hydrogen co-firing which lacks economic rationale should be removed from the scenario. And net-zero by 2050 should be definitely projected to be achieved, considering the risk that the introduction of these technologies is not successful.

4) Taking into account the need to ensure energy security and energy access, energy demand forecasts based on the IMF’s economic growth projections should be adopted instead of the PP2041 and In-Between cases, which may result in excessive demand forecasts. Dependence on expensive imported fossil fuels with highly volatile prices should be stopped, in order to secure energy security and energy access.

5) During the establishment of energy master plans, material information should be disclosed and consultation meetings should be held through appropriate timings and measures, with a gender consideration, in order to reflect the broad voices of NGOs and citizens.

Reference:
*1:https://www.g7germany.de/resource/blob/974430/2062292/fbdb2c7e996205aee402386aae057c5e/2022-07-14-leaders-communique-data.pdf?download=1
*2:https://thecvf.org/wp-content/uploads/2021/10/HPMs_statement_at_COP26_received_from_PMO_231021_shortened-1.pdf
*3:https://www.kikonet.org/wp/wp-content/uploads/2021/10/posision-paper-hydrogen-ammonia_rev2.pdf
https://www.iea.org/reports/ammonia-technology-roadmap/executive-summary
https://static1.squarespace.com/static/63d1607c35efbd5cbfee1529/t/6409d76ba41b6269e03c4df1/1678366590892/TransitionZero_Coal-de-sac_Report_final_Japanese%2Bfull%2Breport-updated+%282%29.pdf
*4:https://energyandcleanair.org/wp/wp-content/uploads/2023/05/CREA_Air-quality-implications-of-coal-ammonia-co-firing_Briefing_2023_JP_FINAL.pdf
*5:https://cpd-power-energy-study.com/new-integrated-power-and-energy-master-plan-iepmp-should-put-emphasis-on-renewable-energy-in-order-to-achieve-the-clean-energy-targets/
*6:https://www.uts.edu.au/sites/default/files/2019-08/Bangladesh%20Report-2019-8-17.pdf
*7:https://zerocarbon-analytics.org/archives/energy/bangladeshs-reliance-on-lng-increases-financial-energy-and-climate-risks
https://www.tbsnews.net/bangladesh/energy/unaffordability-lng-may-leave-new-import-terminals-redundant-ieefa-477866