レポート本文のダウンロードはコチラ
English Summary Below

エグゼクティブサマリー

インドネシア中スラウェシ州モロワリ県はインドネシアの成長戦略に揺れている。スラウェシ島では様々な大規模採掘事業者が立ち入り、ニッケル鉱山の開発をしてきたが、近年の脱炭素社会への移行の波を受けて、さらに鉱山の新規開発・拡張が計画されている。しかし、PTVI社に出資する日本企業のデューディリジェンスの欠如とその企業を支える日本の金融機関の不十分なESG方針も相まって、現地ではコミュニティに格差・不満・不信を助長させるような補償交渉が行われている。

PT Vale Indonesia(PTVI)は隣接する南スラウェシ州で長年ソロワコ・ニッケル鉱山を操業してきた企業であるが、同鉱山の拡張に加えて2013年からモロワリ県バホドピ郡にて新たな鉱山を開発するべく準備を本格化させてきた。以降、PTVI社は環境影響評価、環境管理計画、環境モニタリング計画などを当局に提出し、2024年2月までには新たな環境許認可を取得するとともに、その後5月には、インドネシア政府から特別鉱業事業許可(IUPK)を取得し、本格的なバホドピ鉱区の開発が始まっている。

しかし、バホドピ鉱区として開発対象にされた範囲には、1968年に当時インコ社が鉱業コンセッションを取得する以前から村人が居住し、畑地等を切り開き、生活を営んできた場所が含まれている。今日に至るまでPTVI社が鉱区として開発する範囲の境界線は明確に知らされておらず、バホドピ鉱区は村人の生活空間と著しく重なっている。

農地に係る住民との補償交渉はすでに始まっているが、その交渉は悪質なものとなっている。補償交渉を請け負う業者は、個別農家に異なる水準をオファーすることで住民間に格差と不満・不信を増大させる要因となっている。しかも、最初に提示される金額は1ヘクタールあたり約2億ルピアほどであったという。これは現地に多く見られるコショウ農家にとっては年収の4割程度に過ぎない。毎年継続的に得られる収入を手放して一度きりの年収の4割程度の収入では明らかに不当な提示額である。PTVIは国際基準として世界銀行グループ国際金融公社(IFC)のパフォーマンススタンダードに準拠する事業活動を行なうことを謳っている。しかし、提示している金額は生計手段の喪失前の生活水準と比較して著しく低いものにしかならない。国際基準からは程遠い実態が明らかとなった。

問題は鉱山が計画されているバホドピ郡周辺に限らない。鉱山とセットで開発される製錬所は鉱山の主要施設から南東に約50kmにあるブンク・ペシシル郡サンバラギ村のサンバラギ工業団地内に建設が進められている。サンバラギ工業団地の建設予定地の確保にあたっては工業団地全体の開発を進めるアヌグラ・タンバン・インダストリ(ATI)社が請け負っており、2020年ごろから開始された。この時期はちょうど新型コロナウイルス感染症が著しく生活に影響をもたらしていた時期であり、多くの住民にとっては極めて不利な状況で進められたと住民は話す。

ここでも、やはり国際基準から遠く逸脱した補償交渉が行われており、住民の間には不信感と不満が絶えない。

さらに、着目するべきは鉱山と製錬所の建設に向けた動きが現地の漁業に影響をもたらし、収入の低下を招く可能性である。サンバラギ村から北東から東北東方向には外海との間を隔てるかのようにいくつかの島がならんでいるが、その対岸の島々にも村があり、主に漁業を生業にする村人が生活している。しかし、近隣のすでに操業している鉱山の影響で大型運搬船の通行、鉱山や製錬所からの赤茶けた排水と汚泥の堆積など多くの実害をすでに受けている。かつて早朝から正午の漁で20kgほどとれていた魚は環境の変化によって激減し、今ではより遠くに船を出し、夕方まで漁の時間を延長して、それでも最大で3kg程度の成果にしかならないという。燃料価格も当然その分大きく響いてくる。この漁民を中心にした島々の村はたとえ約束された補償対策でも何ら実行されてこなかった。そのような経験が根拠となり、PTVI社やATI社からの補償についても懐疑的である。

ここで補償の責任を一義的に追うのは直接の事業者であるATI社であったとしても、PTVI社が国際基準を真摯に受け止めるならば、基準違反の開発を経て作られた工業団地で製錬所を建設することも当然問題である。

以上のようにPTVI社によるバホドピ鉱山の開発及び製錬所建設には住民との協議・交渉に大きな問題が存在していることが明らかとなった。しかし、日本の金融機関各社が表明している投融資基準では住民が先住民族でなければ自由意思による、事前の、十分な情報に基づく同意(FPIC)の取得を投融資先に求めることが求められない内容になっている。これではバホドピ鉱山と製錬所建設に関して十分な権利を行使できる住民は著しく限られてしまうことになる。さらに、日本の金融機関のほとんどは、その極めて範囲の狭い投融資基準を、しかも、プロジェクトファイナンスにしか適用していない。

その結果、日本の金融機関による三井物産株式会社と住友金属鉱山株式会社への融資と株式の保有は企業の問題行動を容認させるお金の流れを作り出している。PTVI社の親会社であるブラジルのヴァーレ社は現地でも様々なずさんな管理体制による事故・労働問題を起こしてきた企業である。企業体質を知りうる立場にあって、なお取引関係を疑いもなく続けることはデューディリジェンスの怠慢と言わざるを得ない。これは金融機関にも言えることである。

とりわけ、三井住友並びに三井住友トラストは三井物産、住友金属鉱山双方の株式を多く保有している。これはいわゆる政策保有株という相互に株式を保有する強固な企業関係をつくるものとして日本企業の中でしばしばみられる行為である。しかし、デューディリジェンスの必要性が明らかな状況においてダイベストが難しい株式を保有することはガバナンスの低下を招くことに他ならない。段階的に廃止し、取引相手にも厳しい監視の目を向け合う慣習をつくらなければ、今後もデューディリジェンスは形骸化したものになり続ける。


Executive Summary:"Compensation" that only creates Disparities, Dissatisfaction and Distrust-The Truth behind Bahodopi Nickel Mine and Smelter Project in Indonesia

The province of Morowali in Central Sulawesi, Indonesia, is being rocked by Indonesia's growth strategy. PT Vale Indonesia (PTVI, formerly known as Inco Limited), a long-time operator of the Sorowako nickel mine in the neighboring province of South Sulawesi, has been actively preparing for a new mine in the Bahodopi District of Morowali Province since 2013. Due to weak diligence practices by its investors and laxed ESG policies by the Japanese banks that indirectly support them, the residents in the impact area have experienced have endured predatory compensation negotiations leading to disparities, dissatisfaction and distrust among the communities. 

PTVI began this development in addition to its expansion in Sorowako to meet global demands for nickel and an Indonesian State’s growth strategy promoting battery supply chains.Since then, PTVI has submitted an environmental impact assessment, environmental management plan, and environmental monitoring plan to the authorities, and has obtained a new environmental permit by February 2024 and was given a Special Mining Business Permit (IUPK) by the Indonesian government in May 2024.

However, the concession area targeted for development for the Bahodopi mine includes areas where villagers have lived, cultivated fields, and made a living since before then Inco Limited acquired the concession in 1968. To this day, the boundaries of the area within the concession that will actually be developed by PTVI as a nickel mine have not been clearly informed. It is clear that the overall concession area overlaps significantly with the villagers' living space.

Negotiations for compensation with the residents regarding farmland have already begun, but the negotiations have been vicious. The contractors undertaking compensation negotiations offer different levels of compensation to individual farmers, thereby increasing the disparity, dissatisfaction, and distrust among the residents. Moreover, the initial offer was about 200 million rupiah per hectare. This is only about 40% of the annual income that farmers can get growing peppers in the same size of land as commonly seen in the area. 

PTVI claims to conduct its business activities in accordance with international standards by citing the performance standards of the World Bank Group member International Finance Corporation (IFC). However, the amount of money being offered is significantly lower than the standard of living before the loss of livelihoods. This shows that the reality of the situation is far from being in accordance with international standards.

The problem is not limited to Bahodopi District and its neighboring districts expected to be impacted by the mine. A smelting plant that will operate in conjunction with the mine is being constructed in the Sambalagi Industrial Park in Sambalagi Village, Bungku Pesisir District, about 50 km southeast of the core mine facilities. Anugrah Tambang Industri (ATI), which is developing the entire industrial park as a contractor, has started to secure the land for the Sambalagi Industrial Park, around 2020. According to residents, this when COVID-19 was significantly affecting their lives, and the economic situation was extremely unfavorable for many residents. They feel they were taken advantage of during this hardship. Here, too, compensation negotiations have deviated far from international standards, and there is a constant sense of distrust and dissatisfaction among the residents.

Furthermore, it should be noted that the construction of the mine and smelter may have an impact on the local fishing industry, causing a decline in people’s income. There are a number of islands off the coast of Sambalagi that separate it from the open sea to the northeast and east-northeast. There are villages on these islands across from Sambalagi, where villagers mainly depend on fishing for their livelihoods. However, the nearby mines in operation have already caused significant economic damage, including by the passage of large cargo vessels, reddish-brown drainage from the mines and smelters, and the accumulation of sludge in the sea. They used to catch about 20 kg in an early morning to midday fishing trip, but this has been drastically reduced due to the various environmental changes. Now the fisherfolks have to send their boats farther out in the sea and extend the fishing hours until the evening just to get a maximum of 3 kg on a good day. Fuel prices have taken a toll as well. The villages on the islands received no compensation measures despite the promises made. Based on this experience, they are justifiably skeptical about compensation from PTVI and ATI.

ATI is the direct operator of the industrial park and holds primary responsibility to compensate the residents and to comply with international standards, not PTVI. However, if PTVI is to comply with international standards, it is problematic for it to build a refinery in an industrial park that was created in violation of the standards.

As described above, PTVI's development of the Bahodopi Mine and construction of the smelter has been beset with major problems in terms of consultation and negotiation with the local stakeholders. However, the ESG policies announced by Japanese financial institutions do not require the borrower to obtain free, prior, and informed consent (FPIC) from the residents unless they are Indigenous Peoples. This would severely limit the number of residents who could fully exercise their rights regarding the construction of the Bahodopi mine and smelting plants. Furthermore, most Japanese financial institutions apply their already narrow ESG policies only to project finance.

As a result, Sumitomo Metal Mining Co.(SMM), direct investor in PTVI and Mitsui & Co., who is a major investor in PTVI’s parent company Vale S.A. have been allowing PTVI to operate with disregard of international standards, with support of financial backings by Japanese banks. The parent company of PTVI, Vale S.A. in Brazil is notorious for its sub-standard management practices and failure to recognize worker rights. Although they claim to have improved their operating standards, the investors are in a position to have known these managerial problems and had ample warnings that problems may reoccur. This is simply a failure to conduct meaningful due diligence. The same goes for the banks who supported the investments by SMM and Mitsui.

In particular, Sumitomo Mitsui Financial Group and Sumitomo Mitsui Trust Holdings hold a large number of shares in both Mitsui and SMM. This is likely part of a practice often seen among Japanese companies as a way of creating a strong corporate relationship through mutual shareholdings. However, this creates a structure that make it difficult to divest even if situations would usually require that. In other words, this is a culture of weak governance. Unless it is phased out and a practice is created in which even counterparties are subject to strict scrutiny, due diligence will continue to be a mere formality in the future.