インドネシアからやってくる合板の裏側
〜アラス・クスマ・グループによる環境社会問題と銀行の責任

レポート本文はコチラ

(English Summary Below)

 

<概要>
アラス・クスマ・グループは、インドネシアのカリマンタン島を中心に約75万ヘクタールの地域で操業を行っている巨大木材コングロマリットの一つである。そのグループ傘下で伐採事業および木材加工事業を行ういくつかの企業は、FSC認証を受けた木材も生産・流通している。同じグループ傘下で産業造林事業を行うマヤワナ・ペルサダ社は、西カリマンタン州で約14万ヘクタールの地域を管理している。マヤワナ・ペルサダ社は、2016年から2022年にかけて、合計で約2万ヘクタールの天然林を皆伐したことがNGOの調査により明らかとなった。NGOフォレスト・ウォッチ・インドネシアのデータによれば、インドネシア全体における天然林の喪失面積は2017年から減少傾向にあるとされている。その一方で、マヤワナ・ペルサダ社は事業地権内での天然林伐採を加速させている。さらに伐採された森林の中には、絶滅危惧種に指定されているオランウータンの生息地や、気候変動に大きな影響を与える泥炭地も含まれている。また、同社は森林破壊に関与しているだけでなく、周辺の地域コミュニティとも土地の権利をめぐる深刻な紛争を抱えている。村全体としての同意を得ることなく、ときには脅迫や犯罪化といった手段を用いながら一方的な開発を推し進めていることが影響住民により多数報告されている。
このような問題を抱える企業からの木材が、上述したアラス・クスマ・グループ傘下の企業を含むいくつかの業者を介して、日本に合板製品として輸出されていた事実がNGOの調査により明らかとなった。アンケート調査の実施を通じて、JATANが問い合わせをしたうちの一社は、マヤワナ・ペルサダ社からの木材をいまも間接的に購入していることが確認できた。また、いくつかの日本企業は調達方針に基づきFSC認証材を優先的に調達したり、NDPE方針(森林減少禁止、泥炭地開発禁止、搾取禁止)を採用したりすることで、製品レベルでこれらの問題ある企業からの木材の調達を避けるための取り組みを進め始めている。しかし、これらはあくまで製品レベルでの確認であるため、これらの問題への間接的な関与を避けるためにも、企業グループレベルで方針を適用することを、マヤワナ・ペルサダ社と同じグループ傘下にある企業との取引関係を持っている日本企業に対して求める。
これらの関連する日本企業に多くの資金提供を行っている金融機関としては、三井住友銀行、三井住友信託銀行、みずほ銀行、農林中央金庫、三菱UFJ銀行が挙げられる。これらの金融機関については、木材(または森林)関連のセクター方針に基づき、関連する日本企業に対してNDPE方針といった基準の遵守を求めたり、環境社会問題に関与していないことを確認したりすることを要求する。

 


English Summary

Behind the Indonesian Plywoods: Bank’s Responsibilities against Alas Kusuma Group’s Environmental and Social Problems

Alas Kusuma Group is one of the largest timber conglomerates in Indonesia, operating in an area of about 750,000 hectares, mainly on the island of Kalimantan. Several of the group's logging and wood processing companies also produce and distribute FSC-certified timber. PT Mayawana Persada, an industrial  silviculture company under the same group, manages an area of about 140,000 hectares in West Kalimantan, and an NGO survey revealed that between 2016 and 2022, a total of about 20,000 hectares of forest was cleared. According to Forest Watch Indonesia data, the area of natural forest lost in Indonesia as a whole has been decreasing since 2017. On the other hand, PT Mayawana Persada is accelerating the logging of natural forests within its project concession.

Furthermore, the cleared forests include habitats for orangutans, which are listed as an endangered species, and peatlands, which have a significant impact on climate change. In addition to its involvement in deforestation, the company also has serious disputes with surrounding communities over land rights. The company is pushing for unilateral development without the agreement of the entire village, sometimes using means such as intimidation and criminalization.

An NGO investigation revealed that wood from these troubled companies was being exported to Japan as plywood products through several suppliers, including the aforementioned companies affiliated with the Alas Kusuma Group. Through the implementation of the survey, JATAN was able to confirm that one of the companies contacted is still indirectly purchasing wood from PT Mayawana Persada. In addition, some Japanese companies have begun to take steps to avoid sourcing wood from these problematic companies at the product level by prioritizing FSC-certified wood in their procurement policies and adopting NDPE policies (no deforestation, no peat land development, and no exploitation). However, since these are only confirmations at the product level, we are demanding Japanese companies that have business relationships with companies under the same group as PT Mayawana Persada to apply these policies at the corporate group level in order to avoid indirect involvement in these issues.


Financial institutions that provide a large amount of funding to these related Japanese companies include Sumitomo Mitsui Banking Corporation, Sumitomo Mitsui Trust Bank, Mizuho Bank, Norinchukin Bank, and Mitsubishi UFJ Bank. For these financial institutions, we are demanding that client companies who procure timber products from timber companies comply with standards such as the NDPE policy and to confirm that they are not involved in environmental and social issues through their timber (or forest) related sector policies.